Pisanie postów
Strona 1 z 1
Pisanie postów
Pozwoliłam sobie przekopiować mój "poradnik dla osób, które piszą opowiadania" z portalu bloblo.pl. Myślę, że nada się także tutaj.
[treść][znak int.][odstęp][następne zdanie]
np. Justin znów mnie odwiedził.
Zdanie jest niepoprawne jeśli wygląda tak:
[treść][odstęp][znak int.][odstęp][następne zdanie]
[treść][dodatkowa kropka][znak int.]
Czyli na przykład:
Justin znów mnie odwiedził . Jestem taka szczęśliwa.!
Co do przecinków, to powinny wyglądać:
[słowo][przecinek][odstęp][słowo]
-Hej, mała! Którą godzinę tu stoisz, pijąc kawę? Czekasz na jakiegoś dupka, który wystawił się na randce? Może przejdziesz się ze mną, co?
[myślnik][wypowiedź][odstęp][myślnik][odstęp][dopowiedzenia]
-Gdzie kupiłaś te buty? - spytał Harry.
lub
-Gdzie kupiłaś te buty? - spytał Harry. - Całkiem zgrabnie w nich wyglądasz. - dodał, oglądając mnie z każdej strony.
Opowiadanie składające się z samych dialogów jest całkowicie niepoprawne i momentami nie czytelne. Schemat typu:
j-ja
m-max
l-lenny
I wypowiedzi na zasadzie:
j-No to co robimy?
m-Możemy iść na karaoke.
l-W ogóle nie mam ochoty śpiewać.
j-Zjedzmy coś!
Są całkowicie do wyrzucenia.
Staraj się jak najczęściej pisać po wypowiedziach bohaterów:
dodała, krzyknęła, pisnęła, spytała, powiedziała, oznajmiła itp.
-No to co robimy? - spytałam.
-Możemy iść na karaoke. - zaproponował Max.
-W ogóle nie mam ochoty śpiewać. - zaprzeczył Lenny.
-Zjedzmy coś! - krzyknęłam.
Zjadłam kolację. Poszłam do pokoju. Przeczytałam książkę. Zasnęłam.
Mogłyby zamienić się w:
Niechętnie zjadłam kolację, którą przygotowała mama. Powlokłam się leniwie do pokoju, kopiąc po drodze kota. Nie wiedziałam co ze sobą zrobić, więc przeczytałam parę rozdziałów w książce, którą pożyczył mi Tom. Zawinięta w mój ulubiony koc zasnęłam, nawet nie wiem kiedy.
Posługując się przykładem z poprzedniego punktu, spróbuję maksymalnie rozbudować dopowiedzenia przy wypowiedziach.
-No to co robimy? - spytałam od niechcenia, kręcąc się na kanapie z pilotem w ręku.
-Możemy iść na karaoke. - zaproponował cicho Max, po czym ziewnął ostentacyjnie i przeciągnął się.
-W ogóle nie mam ochoty śpiewać. - zaprzeczył szybko Lenny i odłożył komiks na szklany stolik, przyglądając mi się krzywo.
-Zjedzmy coś! - krzyknęłam nagle, wyjątkowo entuzjastycznie i już byłam przy drzwiach, trzymając swój żakiet.
Jeszcze lepiej będzie to brzmiało jeśli zamiast używać ciągle imion, napiszemy np. "blondyn", "czarnooki", "Anglik" itp.
póki, dopóki, który, oprócz, łóżko, półka, nienawidzić, skąd
Ó WYMIENIA SIĘ NA O.
R WYMIENIA SIĘ NA RZ.
ZDANIE ZACZYNA SIĘ DUŻĄ LITERĄ.
ZDANIE KOŃCZY SIĘ KROPKĄ, PYTAJNIKIEM LUB WYKRZYKNIKIEM.
IMIONA PISZEMY DUŻĄ LITERĄ.
Punkt pierwszy.
Zdanie, zgodnie z zasadami interpunkcji powinno wyglądać tak, jak na schemacie:[treść][znak int.][odstęp][następne zdanie]
np. Justin znów mnie odwiedził.
Zdanie jest niepoprawne jeśli wygląda tak:
[treść][odstęp][znak int.][odstęp][następne zdanie]
[treść][dodatkowa kropka][znak int.]
Czyli na przykład:
Justin znów mnie odwiedził . Jestem taka szczęśliwa.!
Co do przecinków, to powinny wyglądać:
[słowo][przecinek][odstęp][słowo]
-Hej, mała! Którą godzinę tu stoisz, pijąc kawę? Czekasz na jakiegoś dupka, który wystawił się na randce? Może przejdziesz się ze mną, co?
Punkt drugi.
Dialogi powinny być zapisywane na schemacie:[myślnik][wypowiedź][odstęp][myślnik][odstęp][dopowiedzenia]
-Gdzie kupiłaś te buty? - spytał Harry.
lub
-Gdzie kupiłaś te buty? - spytał Harry. - Całkiem zgrabnie w nich wyglądasz. - dodał, oglądając mnie z każdej strony.
Opowiadanie składające się z samych dialogów jest całkowicie niepoprawne i momentami nie czytelne. Schemat typu:
j-ja
m-max
l-lenny
I wypowiedzi na zasadzie:
j-No to co robimy?
m-Możemy iść na karaoke.
l-W ogóle nie mam ochoty śpiewać.
j-Zjedzmy coś!
Są całkowicie do wyrzucenia.
Staraj się jak najczęściej pisać po wypowiedziach bohaterów:
dodała, krzyknęła, pisnęła, spytała, powiedziała, oznajmiła itp.
-No to co robimy? - spytałam.
-Możemy iść na karaoke. - zaproponował Max.
-W ogóle nie mam ochoty śpiewać. - zaprzeczył Lenny.
-Zjedzmy coś! - krzyknęłam.
Punkt trzeci.
Każde zdanie będzie piękniało z każdym dodatkowym słowem. Zdania typu: Zjadłam kolację. Poszłam do pokoju. Przeczytałam książkę. Zasnęłam.
Mogłyby zamienić się w:
Niechętnie zjadłam kolację, którą przygotowała mama. Powlokłam się leniwie do pokoju, kopiąc po drodze kota. Nie wiedziałam co ze sobą zrobić, więc przeczytałam parę rozdziałów w książce, którą pożyczył mi Tom. Zawinięta w mój ulubiony koc zasnęłam, nawet nie wiem kiedy.
Posługując się przykładem z poprzedniego punktu, spróbuję maksymalnie rozbudować dopowiedzenia przy wypowiedziach.
-No to co robimy? - spytałam od niechcenia, kręcąc się na kanapie z pilotem w ręku.
-Możemy iść na karaoke. - zaproponował cicho Max, po czym ziewnął ostentacyjnie i przeciągnął się.
-W ogóle nie mam ochoty śpiewać. - zaprzeczył szybko Lenny i odłożył komiks na szklany stolik, przyglądając mi się krzywo.
-Zjedzmy coś! - krzyknęłam nagle, wyjątkowo entuzjastycznie i już byłam przy drzwiach, trzymając swój żakiet.
Jeszcze lepiej będzie to brzmiało jeśli zamiast używać ciągle imion, napiszemy np. "blondyn", "czarnooki", "Anglik" itp.
Punkt czwarty.
Nie będę wam truła zasadami ortografii, tego nauczcie się w szkole. Jednak z takich najczęstszych błędów:póki, dopóki, który, oprócz, łóżko, półka, nienawidzić, skąd
Ó WYMIENIA SIĘ NA O.
R WYMIENIA SIĘ NA RZ.
ZDANIE ZACZYNA SIĘ DUŻĄ LITERĄ.
ZDANIE KOŃCZY SIĘ KROPKĄ, PYTAJNIKIEM LUB WYKRZYKNIKIEM.
IMIONA PISZEMY DUŻĄ LITERĄ.
Strona 1 z 1
Pozwolenia na tym forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach
|
|